četvrtak, 17. studenoga 2011.

Joanne Harris: Rune


Brzo i grubo: dječji fantasy roman utemeljen na živahnoj nordijskoj mitologiji odličan je izbor za ove dane magle, studeni i mraza.

Obožavam gobline, sviđaju mi se više od ijednog fantasy stvorenja jer su nešto poput jamca za prpošnu, humorističnu priču koja bi vjerojatno uključivala pustolovine pod zemljom i obavezan odlazak u štetu. Upravo su me goblini i privukli Runama Joanne Harris, makar se poslije ispostavilo da su isti samo sporedan dodatak priči. Istini za volju, očekivala sam jednu od onih veoma engleskih knjiga koje se događaju u naše vrijeme i onda nas odvode na putovanje u nekakav paralelni, čarobni svijet poput Harrya Pottera no i tu se moja procjena pokazala krivom i drago mi je što jest. Radnja počinje u selu Malbry smještenom na otočju koje ugrubo odgovara britanskom, a glavna junakinja je četrnaestogodišnja djevojčica Maddy Smith. Maddy je praktički izopćenica iz društva, što svojom, što tuđom voljom jer se rodila sa runskim znamenom na ruci koji ju je označio kao seosku vješticu. Samo selo se nalazi u blizini brijega Crvenog Konja nastanjenog nestašnim i vječno gladnim i žednim goblinima te tajanstvene planine Sedam Spavača. Jednom godišnje u posjet selu dolazi i neobičan putnik, Jednooki, odrpani starac koji već duže vremena podučava Maddy runskim čarolijama i kantripima. Kad Jednooki shvati da Maddy već upotrebljava i umne rune, šalje je u potragu za moćnom relikvijom skrivenom negdje ispod brijega Crvenog Konja. A tamo je ne čekaju samo goblini, Dupljaci i ostale male napasti, već i goblinski zloglasni Zapovjednik, čuvar baš te iste relikvije po koju je krenula Maddy.

Da bi bolje razumjeli setting priče valja mi objasniti kako je Harris zapravo stvarnim učinila svijet kakav bi bio da je nordijska mitologija istinitom, te da zaista postoji drvo Yggdrasil, Podzemlje, Dugin most koji vodi k bogovima i slično. No da bi sve dobilo jedan zanimljivi obrat Harris je izabrala vrijeme nakon Ragnaröka, pada bogova – što znači da je neki novi bog trenutno 'na snazi', dok su Odin, Skadi, Freya i Loki značajno manje moćni nego prije. Sa svim ovim rečenim moram priznati kako osobno inače jako površno poznajem nordijsku mitologiju i da je u knjizi bilo puno stvari koje sam čitala po dvaputa da mi sjednu kako treba. Zapravo, usudim se i reći da neke stvari nisu dobro pojašnjene, ako uopće. Puno toga treba razumjeti iz priče, jer Harris u principu objašnjava malo toga i to je jedini razlog zbog kojeg mislim da bi Rune djelovale zbunjujuće na mlađu djecu. Autorici pomaže jedino njezin jednostavan, primjeren način pripovijedanja, no Rune bi bile zbilja sjajan roman da su pisane malo bogatije/detaljnije i da su možda bile namijenjene young adult publici. 

Posebno se moram osvrnuti na lik boga Lokija koji je istinska zvijezda Runa. To vam je jasno i prije nego što ste započeli čitanje, jer u popisu likova na početku su navedeni svi bogovi od kojih nema tko nije u zavadi s njim. Skadi ga opsesivno mrzi, smrtno je uvrijedio Freyu, izdao je Odina i skrivio Baldrovu smrt, a zbog njega je i Tyr izgubio šaku, a Sif svu kosu s glave. A način na koji je uveden u priču je jednostavno neprocjenjiv i od samog početka je osvojio moje čitalačko srce u toj mjeri da sam svo vrijeme strepila više nad ludim Lokijem, nego jadnom Maddy. Mislim, Maddy je divan lik: pametna, suosjećajna i hrabra, ali Loki je šarmantan, lukav, drzak i bezobrazan na neodoljiv dječački način zbog kojeg mu opraštam i izdaju bogova u Ragnaröku.
Što još reći nego da su Rune knjiga koju toplo preporučam i odraslim ljubiteljima fantastike, ali i vrlo dobar poklon za nadolazeće blagdane ako ste tim povodom planirali darovati knjigu. Wiki kaže i da Joanne Harris ovog mjeseca treba u prodaju pustiti i nastavak, Runelights, kojeg nestrpljivo čeka i moja malenkost u dalekim, ilirskim krajevima.  


Broj komentara: 6:

  1. u toj sam knjizi stvarno uživala! odlična recenzija!

    OdgovoriIzbriši
  2. Čitala sam je nedavno. Svidjela mi se, a ja sam zahtjevna po pitanju fantasy žanra.

    OdgovoriIzbriši
  3. Obožavam Lokija i podcrtavam sve što si rekla. Htjela sam te još nešto pitati: vidjela sam prije par dana trailer na tu knjigu iz 2008. a tražila sam film i nigdje ga nisam našla. Znaš li možda nešto o tome?

    OdgovoriIzbriši
  4. Nažalost, film ne postoji. Ono što si vidjela je trailer za knjigu :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Ah, šteta. Nadam se da će jednom i film snimiti. Hvala na informaciji :)

    OdgovoriIzbriši