ponedjeljak, 28. svibnja 2012.

E. L. James: Pedeset nijansi sive




Brzo i grubo: fan-fiction baziran na priči iz Sumraka – samo papreniji.

Oh da, Fifty Shades of Gray je neka vrsta Sumraka za odrasle, pogotovo one odrasle koji preferiraju malo 'pomaknutije' stvari. Ako vam joj uvijek nije jasno o čemu pričam, bit će uskoro. Naime, zamislite da je Bella, umjesto učenice u novom mjestu, samozatajna apsolventica koja igrom slučaja mora odraditi intervju s mladim poduzetnikom koji je u svojoj dvadeset i sedmoj godini nenormalno uspješan i bogat. I naravno, lijep poput Apolona. Također, zamislite da je taj poduzetnik Edward Cullen i da se sada zove Christian Grey. I da nije vampir, već ljubitelj BDSM-a.
No počnimo od početka. Za knjigu sam prvi put čula na blogu Ja čitam, a ti? i odlučila je pročitati jer se ne događa baš svaki dan da fikcija nekoga od fanova postane svjetski poznat bestseller. A i zato jer sam i sama obožavateljica Sumrak sage i živo me zanimalo kako bi ovakva jedna priča mogla izgledati, a da prati događanje iz originalne knjige. I tako je i zato znatiželja ubila mačku, a mačka sam, naravno, ja.
Gotovo mi se ništa nije svidjelo vezano za ovu knjigu, osim njene naslovnice. Trebalo mi je više od mjesec dana da je pročitam što, kao i uvijek, govori dovoljno za sebe. Glavna junakinja, Anastasia Steel, je poražavajuće plitak i iritantan lik. Ako je netko imao problema s Bellom Swanom jer je pasivna, nezanimljiva i tako dalje, vjerojatno bi eksplodirao od frustracije uz Anastasiu. Njena bolja polovica tj. Christian Grey je napisan još gore. Prvo mi je bilo posve neuvjerljivo da netko od samo dvadeset i sedam godina upravlja poslovnim carstvom koje je stvorio sam samcat. Onda me je smetala i njegova prošlost: Christiana je u svijet 'boli i užitka' kao tinejdžera uvela majčina prijateljica i vršnjakinja o kojoj u ovom prvo dijelu nismo doznali puno više. I tu se posve slažem s Anastasiom koja misli kako se tu zapravo radi o zlostavljanju maloljetnika/djece što cijelu priču s Christianom odvodi u jedan ozbiljni i mračan pravac za kojeg nisam sigurna da je baš prikladno prezentiran na ovaj način. U svakom slučaju, većina se čitateljica ne slaže sa mnom, i misle da je Christian Grey jedan od najhot muški likova ikad – dok sam ga ja doživjela kao veoma istraumatiziranog, bolesno nesigurnog i da, iskarikiranog do bola. Ne znam da bih baš mogla ozbiljno shvatiti njegove zapovjedne tonove i cijelu tu priču s dominantnim poslovnjakom kojeg (nenamjerno) zamišljam kao Roberta Patinnsona.
Osim glupavih i neuvjerljivih likova, radnje gotovo da i nema i ona zaista ne prati tok Sumraka, tako da, ako ste očekivali poput mene, da ćete pročitati staru priču na novi način – e pa ipak nećete. Sve se svodi uglavnom na opisivanje Christianovih i Anastasijinih krevetnih akrobacija, što je isto odrađeno urnebesno loše. Da ne spominjem da me na par mjesta autorica i šokirala, i to ne na dobar način. Sve u svemu, ne znam da li ću čitati nastavke Fifty Shadesa jer mi je i ovaj jedan roman bio i više nego dovoljan, a na polici me čeka i novi Sansom kojeg jedva čekam početi čitati.  


43 komentara:

  1. Da kojim slucajem nemas nekog Sansoma u e -formatu, a da nije Crna vatra? Bas mi se dopao :)

    OdgovoriIzbriši
  2. Svaka čast što si uspjela pročitati knjigu! Ja nisam mogla. Pokušala sam, ali naprosto nisam mogla podnijeti tako loše pisanje. (Inače, ako je knjiga dobro napisana, štošta mogu oprostiti, i nedostatak radnje, i plot holes, pa čak u nekim slučajevima i likove.) Ali u slučaju "50 shades of Grey" je to jednostavno bio nadljudski napor koji nisam mogla uložiti.

    Usto, nedostatak rasuđivanja i zdravog razuma kod Anastasije me toliko naljutio da sam jednostavno odustala od knjige. Sad kad sam upoznala Anu, neću više nikad reći ni riječ protiv Belle Swan. Nikad. Na Christiana neću trošiti puno riječi - meni nije hot, nego creepy. I to jako. Ja bih od takvog tipa pobjegla glavom bez obzira, nakon što bih pozvala profesionalce u bijelim kutama, da ga zadrže na promatranju.

    Ok, budući da nisam pročitala roman do kraja, ne mogu dalje govoriti o svim "kvalitetama"... Možda je ovo ludo, ali smatram da je ipak dobro što je "50 shades" objavljen. Kad netko počne kritizirati "Sumrak" kao loš roman za mlade, sad bar imam dokaz za argument "Može to i puno gore!"

    P.S. Vidiš, ja nisam Christiana zamišljala kao Roberta Pattinsona... Više mi je bacao na Christiana Balea a.k.a. Patricka Batemana iz "Američkog psiha".

    OdgovoriIzbriši
  3. @MPL - nažalost nemam. Ne znam čak ni gdje ljudi nabavljaju ta KDS e-izdanja, ja ih jednostavno kupim...

    @Martina - dobar komentar LOL. Mada mislim da je Psiho ipak prestar za Christiana :D

    OdgovoriIzbriši
  4. Pročitala sva tri djela, u Fifty shades darker se kao radnja zapliće, ali njih dvoje su i dalje isprazni likovi i to posebice Anastasia uz to da 2 dio ima nekih 750 stranica. Zadnji dio ima malo previše dramatike i završetak je predvidljiv. :/

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. drugi dio im 503 stranice a ne 750! evo držim ga u ruci- taj drugi dio.....pozz

      Izbriši
  5. Vidite, ja se nimalo ne slažem s Vama, osim glede da sam si i ja Christiana zamisliala kao Balea, mada je prestar pa sam se onda sjetila Ryana Goslinga, nadam se da će ga on utjeloviti u filmu.
    Mene su sve tri knjige oduševile, evo pred kojih tjedan i pol sam ih pročitala i totalno su me opsjele, u potpunosti, nisam prestajala čitati odnosno mučno mi je bilo prestati čitati, preuzele su me kniige. I ja ih svima preporučam. Meni likovi nisu niti isprazni niti iritantni, već ljudi od krvi i mesa sa svojim kompleksima. Pročitavši samo jednu knjigu ne možeš sve u potpunosti shvatiti jer naprosto ne mogu se unutarnji osjećaji i ono što boli otkriti tek tako, pa tako i njihova veza se produbljuje svakom stranicom trilogije. Treća knjiga mi je nešto lošija od prve dvije jer su stvari već stasale i postaju predvidljive i klišejizirane, mada je to isto diskutabilno ozbirom da se ti već naučiš na realnost likova i prihvatiš je kao danu, normalnu kako god hoćete pa nas više ne iznenađuje toliko.
    Fantastična knjiga, ljubavna priča, ultimativni par, barem meni osobno.
    Ove knjige su ušle na moju listu knjiga koje pomaknu nešto u meni i koje teško 'probavljam' u smislu da ih izbacim iz milsi nakon čitanja. Knjige s kojima mi se to samo još desilo su Sumrak, on me je isto opčinio za vrijeme prvog čitanja, sva sam bila u tome, te još dvije 'ozbiljnije knjige': Okajanje Iana McEwana te Samoća primarnih brojeva Paola Giordanija

    OdgovoriIzbriši
  6. Pročitala sam sve tri knjige. Za mene je to ljubić na preko tisuću stranica sa detaljnim opisima seksa i kao svaki ljubić naravno ima i predviljiv kraj. Ono što je najgore u tome talasanju kroz tri knjige zapravo je to da bi šalje jako lošu poruku mladim ženama/djevojkama, lošiju nego ostali ljubići, a to je da možeš promijeniti i usmjeriti nekoga tko ima teških psihičkih problema i da će ga ljubav promijeniti, e pa za sve neupućene u RL toga nema. Nadovezujem se na ono što je netko prije napisao za loše pisanje, likovi bez dubine i širine... sve u svemu puno prašine za ništa... ali tko voli nek' izvoli ;)

    Marija

    OdgovoriIzbriši
  7. Šalje definitivno lošu poruku.
    teški psihički problemi se ne rješavaju
    tako jednostavno.

    OdgovoriIzbriši
  8. Čitam drugi dio i mučim se kao i prve komentatorice. 'Sumrak' mi se jako sviđao i ovo mi je neusporedivo sa 'Sumrakom'. Zaista ne mogu shvatiti kako je knjiga postala tako planetarno popularna. Stil je plitak, a u engleskom izdanju ima i užasno puno gramatičkih grešaka.
    Ako bude filmska verzija, vidim Iana Somerhaldera kao Greyja.

    OdgovoriIzbriši
  9. ne razumijem kako se netko kome se knjige ne sviđaju može toliko uzbuđivati oko njih? zar ste zaboravili da je to fikcija? meni su osobno knjige izvrsne! a loše poruke koje navodno šalju? ma dajte molim vas....

    OdgovoriIzbriši
  10. Isto kako se netko može uzbuđivat jer se netko uzbudio zbog loše knjige :D

    OdgovoriIzbriši
  11. knjige su čisti ljubić sa eto malo više opisa seksa, i to je to

    OdgovoriIzbriši
  12. Ima li netko sve tri knjige u pdf formatu prevedene na hrvatski??

    OdgovoriIzbriši
  13. nisam ocekivala pisanje henry jamesa niti jane austen, to sam i dobila.. dobar ljubic kojega ne mozete pustiti iz ruku.. ni vise ni manje..

    OdgovoriIzbriši
  14. Meni je lik Christiana Grey-ja glumac Dermot Mulroney. Dok čitam knjigu točno ga mogu vidjeti i čuti njegov glas. U filmskoj verziji se on nikako ne može pojaviti jer je barem 20 godina prestar za tu ulogu :-)

    OdgovoriIzbriši
  15. Knjige mi izgledaju zanimljivo i doista bi ih htjela procitati. Prema onome sto sam procitala, Christian je zgodan, visok, ima sive oci i tamnu kosu i odmah mi je sinulo tko bi ga trebao glumiti: Henry Cavill! Tip je sexy, dobar glumac i totalno ga mogu zamisliti u toj ulozi! A sto se tice Ane, smatram da su za tu ulogu definitivno najbolje Emma Stone ili Dakota Fanning koje su obje odlicne glumice, odgovaraju izgledom, ali bi ih i bilo zanimljivo vidjeti u takvoj ulozi.Nitko drugi ne dolazi u obzir!

    OdgovoriIzbriši
  16. http://www.scribd.com/doc/101789832/PEDESET-NIJANSI-SIVA-E-L-Dzejms

    http://www.scribd.com/doc/105333884/PEDESET-NIJANSI-MRA%C4%8CNIJE-E-L-Dzejms

    OdgovoriIzbriši
  17. "Da ne spominjem da me na par mjesta autorica i šokirala, i to ne na dobar način." Na kojim mjestima te šokirala?

    Po meni knjiga je limunada. Za ljubitelje dobro napisanog štiva nema veze s vezom. Istina da su likovi plitki. To je isto ljubić koji je bespotrebno razvukla na toliki broj stranica, no dobro većinom zbog opisa seksa.

    Što se toga tiče, mislim da nije toliko loše, jedino onaj dio na kraju kad je izbije remenom malo je previše. No ipak ima dosta open-minded osoba kojima se to sviđa, iako sam čitala na nacionalu da su sado-mazo stručnjaci rekli da njezini opisi nemaju puno veze sa onim što to stvarno je. I previše mi je nerealan taj njihov odnos (izgubi nevinost pa mu već da da je tamo bičuje i ponižava, a predstavljena je u nekim dijelovima kao ipak ne tako pokorna) sa dosta nelogičnosti u radnji. Trebala je napisati 10 kratkih pričica sa opisima seksa i napisala bi sve puno kvalitetnije.

    Ok ja ipak i za Sumrak mislim da je radnja bespotrebno rastegnuta na toliki broj stranica i da ono što je željela napisati, da je moglo kraće i slađe.

    OdgovoriIzbriši
  18. Kasno se javljam.

    Nisam je procitala svu, malo prvog djela dok ona gubi nevinost (sad cu nastavit, zbog vasih komentara,i ako mi je knjiga suck).

    Na prvi opis mi je Kristina mladic koji treba hitno lijecenje a u isto vrijeme donekle manilupator, zna pravilno ishodit situacijom, dok nasa dragana Ana (moja imenjakinja) dosta glupa i u realnom zivotu bi se nasla u parcadima u nekoj kanti, jer zivot je opasan. Sadizam je bolest, jebote.

    Losa poruka ljudima, nebi me cudilo da djevojke krenu trazit sadiste da dozive ovakvu ''romansu''...

    OdgovoriIzbriši
  19. ja nisam uspjela pročitati ni pola koliko je njiga bila loša, a na onaj prizor sa četkicom sam se kidala od smijeha

    OdgovoriIzbriši
  20. ma meni su knjige super, istina je da tip ima problema i da ima dosta "uvrnutih" stvari... ali ipak način kako nam je Ana sve to lipo dočarala, ma nema šta, uspila sam se stvarno nasmijat...

    OdgovoriIzbriši
  21. Kako završava knjiga... nije mi nešto, ali me zanima kraj

    OdgovoriIzbriši
  22. stil je potpuno nevazan, u ovom slucaju life style je okosnica svega. pokusajte razmisliti koliko ste daleko spremne/ni ici zbog strasti i ljubavi. to je poruka knjige, a ne nelogicnosti i jednostavan stil pisanja prilagodjen masama. niz je klasika koji su pretjerani, predimenzionirani u opisima, nelogicni, mucni za citanje, ali knjizevno savrsenim stilom napisani. hocu li te knjige zato vise cijeniti. hocu. ali hocu li u njima vise uzivati, to je pitanje. hoce li vas to odbiti od citanja, hoce ponekada, hocete li izreci na glas nezadovoljstvo, necete, ali da cete se tijekom citanja pitati, pretjeruju li, hocete. svatko cita na svoj nacin i svatko iz knjige izvlaci najbolje.
    definitivno se treba prepustiti misli, a ne secirati dijelo uvijek s one knjizevne, akademske strane.
    mene je knjiga potaknula na razmisljanje, a od knjige klasika ili ljubica ocekujem bas to, vlastitu misao i zakljucak.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. definitivno dobar komentar....

      Izbriši
    2. Pa evo i to sam pročitala....i jedva čekam drugi! Knjiga me oduševila,zaista. Opis sexa je detaljan iako s&m nije nimalo nešto što me pokreće,ali nisam znala da to tako funkcionira.Likovi...hm...komplicirani jer iako je knjiga napisana kao plod mašte uopće nesumnjam da ljudi sa takvim problemima postoje i ova knjiga daje mali uvid u to što prolaze,a što se tiče Ane..pa jebiga 50 nijansi ljubavi,moralna dilema,seksualna dilema,ljubavna dilema...meni nije plitko.I sama sam u jednom trenutnku bila u sličnoj dilemi,na moju žalost krivo sam odabrala i zato razumijem Anu i njene dileme,više manje sam sama sebi postavljala slična pitanja.Prva mi je za čuti da je uspoređuju sa sumrakom..nema mi baš neke poveznice,za mene je ova kniga za sebe.Možda vam se ne svidi što sam napisala,al to je moje mišljenje.

      Izbriši
  23. Ja sam velika ljubiteljica vampira i drugih nadnaravanih bica.Planirala sam procitati ovu knjigu cim sam je vidjela na policama,jer saznanje da je postala tako slavna za tako malo vremena stvarno me je na neki nacin uzbudila.Planirala sam je sutra otici i kupiti,nije bas jeftina.Pa sam zbog toga malo sjela da prosurfam kako bi saznala da li je vrijedna tih para ili pak za taj novac mogu kupiti neku drugu knjigu.Slazem se da su me korica na prvi pogled stvarno privukle.Kada sam procitala ovaj opis malo sam ''izgubljena'' jel ne znam da li bi je kupila ili ne.Da li mogu dobiti neki savjet?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U Pedeset nijansi nema ničega nadnaravnog, ako ti to pomaže. Ne znam da li voliš ljubavne romane i priče u tom stilu...?

      Izbriši
  24. Knjige se čitaju u dahu, pisano u prvom licu s "italic mislima", nije lektira niti (meni najdraži) Tolstoj, ali je zabavno. Meni su klasični, da ne kažem primitivni, muško ženski odnosi i dijalozi u prvom planu, a za neke opise seksa vrijedi kao da je moje maštarije napisao netko drugi. Svaki s&m u knjizi je razvodnjen - ovo je roman iz mašte, a ne biografija.
    Ne vjerujem da se štivo nekima ne sviđa - a pročitali su sva tri djela (preko 1500 stranica).

    OdgovoriIzbriši
  25. Meni je toliko smiješno da netko kome je dobar 'Sumrak', može pljuvati po '50 nijansi'. Tek Sumrak saga ima toliko nelogičnosti i gluposti! Ako ju je toliko volio, zašto ju je ostavio?! Ako je ona njega toliko voljela, kako se mogla zapaliti i u drugoga?! A onaj drugi koji je za nju bio spreman umrijeti, utisne se u njezinu bebu. >.< Hrpetina gluposti! Šljokičasti vampiri! >.< Pročitajte 'Draculu' pa vidite šta su doista vampiri. Je*ao vas Sumrak!

    OdgovoriIzbriši
  26. Ja sam pročitala sve tri knjige i slažem se da je loše napisana(to ne sporim) ali da sam očekivala stil Dostojevskog...pa nisam. Mene je zaintrigiralo zašto je knjiga toliko popularna i zašto obara sve rekorde prodaje a onda kada sam je i pročitala mi je negde sve bilo jasnije. Kristijan je moderni princ na belom konju. Lep,moćan,sposoban,pomalo sj...n,zna kako da zadovolji ženu i da je svaki put(ali svaki put :-) ) dovede do vrhunca. I sada razmislite drage moje koliko takvih muškaraca ste upoznale u životu? Pa ako su deci bajke dozvoljene, zašto žene ne bi imale pravo da maštaju...

    OdgovoriIzbriši
  27. Da je lose napisana -stoji ,da je manje vise predvidljiva-jeste,ali ja je nisam ispustila iz ruku dok nisam procitala sve tri knjige.Remek delo niti jeste ,niti moze biti,ali za pustanje mozga na pasu je super.

    OdgovoriIzbriši
  28. Trilogija procitana. Pre pre razvodnjeno. Bespotrebni opisi svega i svacega. Radnja veoma zanimljiva. Ljubic koji vas nicemu nece naucit. Dosadni monolozi Ane (njezine unutarnje boginje) ali me kuriozitet tjerao da citam dalje. Nakon trilogije uzela sam u ruke djelo " na obalu rijeke Piedre sjela sam i plakala" i shvatila kako je 50 nijansi samo NIJANSA jedne dobre knjige:-))

    OdgovoriIzbriši
  29. Da li je neko citao Crossfire Serijal od Sylvie Day?

    OdgovoriIzbriši
  30. Da li je neko citao Crossfire Serijal od Sylvie Day?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pročitala sam prva dva dijela, treći čekam u knjižnici, malo je bolja od nijansi, ali je na istu temu. Meni je dobra. To nije vrhunska književnost niti to od takvih knjiga očekujem. To su knjige - ja na kauču, a mozak na paši. Pozdrav.

      Izbriši
  31. Pa neznam, knjige sam pročitala u engleskom izdanju i moram priznat da su mi se svidjele (barem prva dva djela). Christianov lik smatram izmučenim karakterom vrlo upitnog djetinjstva. Nije mi bilo potpuno jasno kako njegova majka nije shvatila u što njena prijateljica uvlači njenog sina i zaista su ga trebali slati psiholozima od samog početka jer su posljedice jasno vidljive i njegovo naglo ozdravljenje od BDSM poriva (početak druge knjige) se moglo drugačije prikazati. Kod Ane mi se jednostavno nije svidjela njena popustljivost ali sam to nekako previdjela. Sami likovi u neku ruku prikazuju mane pojedinca što mi se svidjelo u usporedbi sa nekim drugim glavnim likovima bez ijedne mane. Sama radnja me je držala na prstima i činila mi se dosta nepredvidljivom. Jedino treću knjigu smatram smećem, jer je radnja postala predvidljiva a likovi dosadni i isklišeizirani, ali sve u svemu, prve dvije knjige su fantastične

    OdgovoriIzbriši
  32. Komplet već duže vrijeme stoji na mojoj već pretrpanoj polici, ali svaki put kad pomislim da je došao red na njih, uzmem neku drugu knjigu, pa to ponekad bude i naslov koji sam pročitala više od tri puta. Ne znam zašto, ali jednostavno sam nakon toliko pročitani recenzija izgubila želju i da započnem sa njom ://

    OdgovoriIzbriši
  33. Procitala sam knjigu-sva 3 dela,Moram da kazem da sam svaki slobodan trenutak provodila u citanju,Jako mi se svidela knjiga.Prvi deo sam procitala 2 puta.

    OdgovoriIzbriši
  34. Kakve veze sumrak saga ima sa ovom knjigom, svašta. Dao Bog još kojeg Christiana i Anastaziju.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pedeset nijansi sive je zapravo fan fiction Sumrak sage.

      Izbriši
  35. Slazem se da je knjiga tu da bi se pustio mozak na pasu...slazem se i sa time da zene imaju pravo mastati(kao sto je neko gore napisao) ali ja stvarno ne znam kako neko moze uzivati i misliti da bi bilo super imate pored sebe tipa kao sto je Kristian.Okej,shvatam-lik je bogat i zgodan,ali covjece sta sve radi...Ne ja zbilja ne razumijem gdje je lijepo mastati da budete kao Ana uzasno popustljiva i podcinjena...Malo sam nablatila knjigu...
    Po meni bi ste trebali procitati knjige od Sylvie Day...Neki bi je nazvali slicnom 50 nijansi,ali ja ne mislim tako(iako mi glavni lik-Eva-isla tu i tamo na zivce)
    *M

    OdgovoriIzbriši
  36. Ja sam se razocarala u knjigu,procitavsi sve komentare i najave (koje su na kraju ispale samo navlakusa da se knjiga kupi(a kupila sam je medu prvima)) nisam je uspjela ni procitala do kraja,jednostavno nisam mogla i sto je najvaznije uopce me nije interesovao kraj. Inace kod takvih knjiga bar procitam svaku dvadesetu stranicu i onda kraj ali ta mi je prica bila ko sito, pusta na sve strane i da zavrsim stvarno nije po mom ukusu
    al ko voli nek izvoli

    OdgovoriIzbriši
  37. daj svi koji serete začepite .... knjige čitamo da se uživimo ali nije loe uroniti u taj svijet mašte .... likovi mi se čine jako stvarno ali i nestvarno i nemogu to opisati ... i istina je da se zbog ljubavi čovjek zna dosta promijeniti i knjige nisu tu samo da šalju neku pametnu pouku nego da nas zabave

    OdgovoriIzbriši