srijeda, 27. travnja 2011.

Philippa Gregory: Bijela kraljica


 Brzo i grubo: prvi roman iz serije Rat rođaka pršti nepodnošljivom pompoznošću i patetikom.

Još uvijek ne znam što bih mislila o Philippi Gregory i njenoj kruni kraljice povijesne fikcije. Bijela kraljica mi se nikako nije svidjela, Drugu sestru Boleyn nisam ni kupila ni pročitala (iako sam pogledala film po romanu koji su kod nas preveli kao Dvije sestre za kralja), dok me Kraljičina luda još uvijek čeka nepročitana na polici. Uzrok tog neprestanog odgađanja je upravo Bijela kraljica iznad koje sam doslovno svako malo kolutala očima. Gregory piše u prvom licu jednine, a junakinja kojoj je dala glas je engleska kraljica Elizabeth Woodville, jedna od neomiljenih ženskih povijesnih ličnosti i navodno legendarna ljepotica. Radnja počinje u vrijeme kad se već razbuktao Rat ruža i kad Elizabeth, tada dvadesetsedmogodišnjakinja i obudovjela majka dvojice dječaka na cesti zaustavlja novog engleskog kralja iz njoj neprijateljske kuće York. Elizabeth potražuje svoja oduzeta prava, no na kraju dobija i kudikamo više od toga. Sklapa tajni brak s kraljem Edwardom i tako započinje svoj komplicirani život kraljice nad čijom glavom neprestano vise opasnosti zavjera, dvorskih spletki i rata.

Knjiga je zaista bogata sadržajem i opisuje dug povijesni period pa samim tim nije dosadna ni monotona, no Elizabethin lik i način pripovjedanja su mi bili užasno iritantni. Tekst je pisan u prezentu što je vjerojatno najviše doprinijelo takvom dojmu. Elizabethine najprostije radnje (kao npr. 'odlazim, govorim, povlačim se') su ispale malo pretjerano dramatično za moj ukus, čak i ako se radi o jednoj kraljici. No ni tu nije kraj, svijest o vlastitoj ljepoti i slijepa odanost nevjernom mužu, kao i nekakve kvazi vradžbine koje je izvodila svjesna da time ugrožava vlastiti ugled i glavu nisu stvorile zanimljiv i kontroverzan lik, već nešto poput srednjovjekovne očajne kućanice koja se bori s krizom srednjih godina. S druge strane, Rat ruža je izrazito inspirativan materijal, naročito podesan za povijesnu fikciju i sama priča o kralju Edwardu i njegovom bratu Richardu ispričana 'ženskim glasom' ima golem potencijal i vjerojatno veliku čitalačku publiku još od Crne strijele. Još bih svakako napomenula da me film Dvije sestre za kralja oduševio, kao i općeniti koncept Philippe Gregory da ispriča dobro poznatu povijest sa stajališta ženskih, 'sporednih' likova i da ću svakako dati šansu i njenim ostalim romanima bez obzira na lošu izvedbu Bijele kraljice od koje sam očekivala puno više.

Broj komentara: 20:

  1. uuu...Nadam se da si do sad pročitala i knjigu Druga sestra Boylen, jer je mene film izrazito razočarao - pogledala sam ga nakon što sam pročitala knjigu. Za Bijelu kraljicu se slažem, u globalu, mislim da je pretjerano inzistirala na dramatici a onda opet ostavila dosta likova, uključujući i glavnu, nedovoljno određene u odnosu na svje osnovne ciljeve. Nekako mi je nejasno da Elizabeta cijelo vrijem dok je Edward živ ističe želju za mirom i napretkom a onda samu sebe iza njegove smrti prečesto naziva častohlepnom... A u Kraljičinoj ludi je pretjerala sa ponavljanjima razmišljanja glavne junakinje: ja stranac u ovoj zemlji, ni muško ni žensko, ni kršćanka ni židovka itd, pa dobro, shvatili smo nakon četvrtog puta..Ali u bitnom: volim njene romane, cijenim što ne opterećuje nepotrebnim opisima detalja, a opet da jako uvjeljivu sliku i vremena i ljudi, drži se fabule bez zastranjivanja u (meni bar mrske) opise engleskih vriština, zidova palača i slično...

    OdgovoriIzbriši
  2. Nažalost, nisam još pročitala Drugu sestru Boleyn jer sam je propustila kupiti kad je izašla. U Bijeloj kraljici radnja zaista piči, motivi se mijenjaju, pa čitatelj ponekad više ne zna na čemu je. I meni je Elizabeth stoga bila nejasna. Valjda je Gregory htjela pokazati kako vlast mijenja ljude.

    OdgovoriIzbriši
  3. Nisam strucno lice da dajem komentare,ali se meni licno knjiga svidjela.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja sam bas zbog Bijele kraljice procitala sve ostale knjige Philippe...

    ali,o ukusima kao o Guza*a, svako ga ima :))

    OdgovoriIzbriši
  5. Mene isto nije odusevila i tako sam odustala od ostalih knjiga, dok me film Druga Boleynova kći kao film odusevio, ali mozda i zbog samih likova-tj onih koji su ih glumili

    OdgovoriIzbriši
  6. ja sam pročitala sve 3 spomenute knjige i oduševljena sam. slažem se da je bijela kraljica najmanje dobra (da ne kažem loša), ali druga sestra boleyn mi je genijalna. puno puno bolja od filma, svakako je preporučujem. a što se tiče autorice, skidam joj kapu, pokazala je zaista veliko znanje o kraljevskoj dinastiji tudor

    OdgovoriIzbriši
  7. kod mene baš suprotno! ''the other boleyn girl'' mi je kao film nepodnošljiv. grozan casting (scarlett ne volim, a natalie je malo preblaga da glumi anne boleyn) i to što mi je kao knjiga funkcioniralo savršeno i bilo uzbudljivo i zanimljivo kao film je dosadno i kog-briga.
    knjige sam čitala na engleskom, ne znam koliko je uspješan prijevod; no općenito mi je upotreba prezenta genijalan potez jer stvara dojam napetosti i brzine (te ti na taj način približava radnju) koji se gubi upotrebom perfekta, a koji je u povijesnom romanu itekako dobrodošao.
    sviđa mi se što mi se nijedan glavni ženski lik p.gregory nikad ne svidi bezrezervno - dobiješ ''pravu'' osobu sa svim njenim manama i problemima - volim to sivilo u karakterizaciji :)
    svejedno, odlično mi je pročitati suprotno mišljenje! drago mi je što sam otkrila ovaj blog.

    OdgovoriIzbriši
  8. Slažem se za ovo s ženskim likovima, nijedan nije savršen.

    OdgovoriIzbriši
  9. Da li je netko citao "Naslijede Boleynovih"?

    OdgovoriIzbriši
  10. bas bi htio procitat bijelu kraljicu al nemogu nigdi da je kupim. Prodaje li je netko od vas?

    Moj mail je kukocmarko@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  11. pročitala sam i kraljičinu ludu i bijelu kraljicu...obe knjige su me oduševile.Oduševio me je način pisanja,u niti jednom trenutku mi nisu bile dosadne.Knjige sam doslovno pročitala u jedom dahu nemogavši ih ispustiti iz ruke.Bijelu kraljicu je opisala kao častohlepu i sl.ali,mislim da je spisateljica nju htjela dočarati upravo takvu.....jedva čekam čitati njena ostala djela

    OdgovoriIzbriši
  12. Ja sam procitala Bijelu kraljicu,Drugu sestru Boleyn.Kraljicinu ludu i upravo citam naslijedje Boleynovih.od svih tih ova zadnja mi je nekako najdosadnija,ali jako volim citati ove dijelove "Tudora" i bas sam se zagrizla u to :) BY:Suzi89

    OdgovoriIzbriši
  13. procitala sam sve njene sto su dosad izasle u izdanju Znanja: Druga sestra Boleyn, Naslijeđe Boleynovih, Kraljicina luda, Bijela kraljica i Crvena kraljica, s tim da su mi puno zanimljivije ove knjige o Tudorskoj vladavini nego o Ratu ruza...Nekako mi je Crvena kraljica ostavila najslabiji utisak, a najbolji Druga sestra Boleyn, bas me fascinirao njen prikaz Anne Boleyn...

    OdgovoriIzbriši
  14. Do sad sam pročitala Crvenu kraljicu, Naslijeđe Boleynovih i Kraljičinu ludu, i da budem iskrena, najviše mi se svidjela Naslijeđe Boleynovih. Pisana je na zanimljiv način, poput dnevnika. Prati 2 braka Henrija VIII, posmatrana iz ugla 3 žene. Oduševila me. Što se tiče Kraljičine lude, složila bih se sa onim što je napisao neko anoniman:" A u Kraljičinoj ludi je pretjerala sa ponavljanjima razmišljanja glavne junakinje: ja stranac u ovoj zemlji, ni muško ni žensko, ni kršćanka ni židovka itd, pa dobro, shvatili smo nakon četvrtog puta". Crvena kraljica mi je ok.
    Sam stil pisanja Philiphe G.i doba o kojem piše su mi jako zanimljivi, mada iako planiram pročitat ostatak knjiga iz Tudor razdoblja, moram primjetit da pomalo kvari užitak to što znam šta će da se desi na kraju svake knjige (i sa Anne B. i Elizabetom W.) :)

    OdgovoriIzbriši
  15. Doista ne vidim razlog omalovažavanja autoričinih kjniževnih plodova,Phillipa Gregory mi je otvorila potpuno novi pogled na povijest,inspirirala me za daljne istraživanje i upuštanje da doista saznam prave činjenice,a sada studiram povijest i zahvalna sam na svoj njezinoj literaturi koju sam pročitala.

    OdgovoriIzbriši
  16. Ja volim da čitam Filipu. Dopale su mi se ''Druga Bolenova kći'' i nastavak ''Nasleđe Bolenovih'', ali bih se složila s tobom da je ''Bela kraljica'' lošija. ''Crvenu kraljicu'' još uvek nisam nabavila (a pošto sam manijak, moram da imam sve u kompletu).

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I ja se volim čitati. I iako vidim da je Bijela kraljica jako popularna knjiga, meni stvarno nije nešto posebna. Štoviše, iznerviralo me ovakvo pripovijedanje iz prvog lica jedine, a uz mnogo pompe...

      Izbriši
  17. Ja sam prvo pročitao Kraljičinu Ludu. Roman je jedan od boljih romana koje sam ikad pročitao. Po mom mišljenju, svi drugi Phillippini romani nisu ni do koljena Kraljičinoj Ludi. Isto mi se svidjela i Crvena Kraljica. Bilo kako bilo. Kraljičina luda je vrlo dobar roman, po meni skoro savršen.

    OdgovoriIzbriši
  18. Za mene je druga sestra Boylen najjaca od svih.Kraljicina luda dosadna kao da nije u pitanju ista spisateljica..zbog bijeie kraljice sam procitala sve ostale

    OdgovoriIzbriši
  19. Procitala sam Kraljičinu Ludu,Nasljedje Boleynovih,Bijelu Kraljicu,Crvenu Kraljicu,Gospu od rijeke,Druga sestra Boleyn,Kraljičin ljubavnik,kad sam pročitala prvu,pročitala sam i sve ostale koje sam mogla nabaviti ,oduševila me i preporučujem pročitajte sve.

    OdgovoriIzbriši