četvrtak, 15. prosinca 2011.

Patrick Süskind: Parfem


Brzo i grubo: cinična, mračna priča o izrađivaču parfema opsjednutom mirisnom esencijom božanskog.

Jean-Baptiste Grenouille se rodio na jednom od najsmrdljivijih mjesta u Parizu, na tržnici ribom, pokraj obližnjeg groblja koje je svojedobno prokuljalo na gradske ulice. Svojim je prvim krikom vlastitu majku poslao na stratište, a zamjensku dojilju na smrt isprepadao potpunim odsustvom tjelesnog mirisa. Grenouille zapravo nikad neće ispustiti vlastiti miris iako se to u osamnaestom stoljeću, vremenu znoja, bolesti, revolucije i rata možda čini kao pravi blagoslov. No baš kako Jean-Baptiste nije imao vlastitoga vonja, tako je  po svoj prilici bio zakinut i za ljudskost, za dušu, za empatiju ili bilo koju drugu emociju svojstvenu čovjeku. Iako nam Süskind odmah daje do znanja da se radi o odvratnom stvorenju, zlobnom i bezdušnom tj. onim što bi danas (kvazi)stručno nazvali sociopatom, ne treba zaboraviti kako je npr. Grenouillova majka planirala po porodu odmah ubiti dijete ili kako ga je dojilja odbila hraniti samo zato što nije mirisao poput njezine djece. Štoviše, prvi stalan dom Grenouille (u prijevodu s francuskog 'žaba' što bi značilo da se lik u malo slobodnijem prijevodu zove Ivan-Krstitelj Žabar) nalazi kod madame Gaillard koja zbog stare ozljede uopće ne ćuti mirise i koja je također u sebi odavno zatomila svaku osjećajnost. Zbog svog nedostatka madame ne tretira Grenouilla ništa drukčije od svojih ostalih štićenika, no drugi ljudi itekako i vjerojatno podsvjesno osjećaju da dječak nije poput njih. Ili ga uopće ne primjećuju ili se gnušaju njegove neobičnosti koje zapravo ni nisu svjesni.
Na svom životnom putu Grenouille će susresti još mnoge likove kojima će zajednička uglavnom biti želja da iskoriste njegov talent za proizvodnju i slaganje parfema. Potplaćen i zanemaren, ipak će slijediti vlastiti san: proizvesti parfem čijom će uporabom mirisati anđeoski i tom olfaktivnom prijevarom sebi priskrbiti poštovanje i ljubav. No za taj plan mu ne treba ni cvijeće ni bilje ni mošus, već mirisna esencija najljepših djevica u gradu.

Kao što vam je dosad vjerojatno jasno, Grenouillov je lik posvema nositelj radnje ovog neobičnog povijesnog trilera i Süskind je zaista genijalno osmislio krpeljasti lik malog, šepavog parfimera koji preživljava vlastiti porod među ribljim iznutricama, bolesti poput bedrenice i kozica, odrastanje u sirotištu i mnoga druga iskorištavanja od strane 'normalnih' ljudi. Što nas dovodi do druge strane romana: licemjerne buržoazije i aristokracije koju je Grenouille definitivno zasjenio svojom (doduše luđačkom, ali ipak smislenom) vizijom i visokom inteligencijom. Nakon razotkrivanja prostih motiva Grenouillovih poslodavaca i skrbnika, nakon nekog vremena počnete navijati za ubojicu jer je njegov cilj, a to je svojevrsno imitiranje Boga, puno zahtjevniji, a bogme i zanimljiviji od njihova. Kraj romana je upravo sjajan i šokantan poput pljuske za dobro jutro, dok me početak potpuno uvukao u svemir olfaktivnih čudesa za koje nisam ni poimala da postoje. Süskind je majstor pripovijedanja koji k tome i divno vlada tematikom o kojoj piše. Zaista ima nešto čarobno i nadnaravno u svijetu parfema (odmah mi na pamet pada i sjajan roman Parfem vječnosti) što je Süskind savršeno zarobio pričom o serijskom ubojici bez morala i društvu čija je moralnost jednako upitna. 
Jedina stvar kojom nisam baš bila oduševljenja je sredina romana koja se posve uspori i koja valjda ima za cilj rasvijetliti nam mračne ponore Grenouillove duše. Usprkos nedvojbenoj uspješnosti autorove namjere, to usporavanje je zapravo i jedina zamjerka, jer mi nije dobro sjela nakon  veoma dinamičnog početka i činjenice da se radnje morala zahuktati opet ispočetka. Sve u svemu, Parfem nije prozvan modernim klasikom bez razloga, dapače, pravi je must read i jedan od najboljih romana koji je izašao u izadnju Knjige dostupne svima


Broj komentara: 9:

  1. :)
    Ouševljena sam! Drago mi je da je poklon otišao u prave ruke ;)

    Ja dok sam čitala knjigu, uvijek sam osjećala neki miris, nevjerovatno koliko je Ziskindovo pisanje sugestivno!

    OdgovoriIzbriši
  2. Knjiški blog, blog s knjigama! Oduševljena sam, našla vas na preporuku mlade dame iznad mene, a onda vidjela da imate i blog s knjigama i ovdje se zaustavila. Love it!
    Čitala sam Parfem prošle godine, ostavila je utisak na mene, nije knjiga koju lako zaboravljaš.
    Čitamo se :)
    Btw, ljubomorna sam na vas skroz, i inace osobe koje imaju vise knjiga Terry Pratchetta od mene .8

    OdgovoriIzbriši
  3. Sad htedoh da pitam jel to s Biberlee-inog giveaway-a :) Fantasticna knjiga za one koji imaju malo morbidnjiji ukus :)

    OdgovoriIzbriši
  4. @Biberlee & MPL: nije knjiga s giveawya, ta je kod moje sestre, a ja sam svoju kupila onda kad je izašla i (na svoju sramotu) pročitala je tek sad.
    I da, Suskindovo je pisanje zaista sugestivno, čovjek stvori posve drukčiji odnos prema mirisima i smradovima nakon ove knjige.

    OdgovoriIzbriši
  5. @Anleah: super što ti se sviđa blog, a na Pratchetta ne moraš bit ljubomorna, Koa skuplja te knjige već godinama i zapravo joj jako sporo ide, LOL ;)

    OdgovoriIzbriši
  6. Ej! Evo knjizare odakle sam ja narucivala knjige TP, imaju dosta njegovih, a prevod im nije los http://www.laguna.rs/, plus su im dobri uslovi narudzbe, ja platim preko uplatnice u banci, cijena knjige + poštarina, kod nas u Bosni je samo 2,5 KM :, i uvijek imaju siznizenja i nagrada . Moja nova njegova knjiga, Carpe Jugulum je jucer dosla i vec sam je procitala :D.

    OdgovoriIzbriši
  7. Super, pokazat ću to seki, pa ako joj se bude dalo nek naručuje :)
    Hvala!

    OdgovoriIzbriši
  8. Knjiga fenomenalna, film fenomenalan! Jednostavno nemam što drugo za reći!

    Nikolina

    OdgovoriIzbriši
  9. kaj nemrem ja ovo nikako naruciiiiiiiiiiiiit????? :(((

    OdgovoriIzbriši