četvrtak, 30. kolovoza 2012.

Danielle Trussoni: Angelologija


Brzo i grubo: razvikani triler na tragu Dana Browna pomalo je naivna i ne baš dobro razrađena priča utemeljena na intrigantnim biblijskim legendama o palim anđelima.

Izgleda da (pali) anđeli i ja nikako ne možemo na zelenu granu. No ovoga puta se ne radi o tinejdžerskim romansama u kojima je teško razabrati što je tko, zašto i kako, već o trileru autorice Danielle Trussoni u kojega je ipak uloženo više truda i zdrave pameti. Naša priča počinje u samostanu Sv. Ruže iz Viterba gdje upoznjemo mladu i samozatajnu sestru Evangeline. Evangeline, koja radi u samostanskoj knjižnici, jednog prosinačkog jutra dobija pismeni zahtjev od Verlainea, povjesničara umjetnosti kojeg osobito zanima korespondencija jedne od bivših upraviteljica samostana i Abigail Rockefeller, jedne od najbogatijih žena na svijetu svoga vremena. Verlaine, iako dobronamjeran, ne zna da radi u interesu zloćudne obitelji Grigori, svojevrsno nefilsko plemstvo koje pokušava pronaći mističnu liru anđela Gabriela - nebeski instrument čija bi iscjeljiteljska moć vratila narušeno zdravlje palih anđela. Uskoro slijed događaja otkriva i angelološko društvo čija je zadaća pronaći liru prije Nefila i pokušati ih jednom zauvijek izgurati sa svjetske društvene i političke scene. Među njima je i Evangelinina baka, Gabrielle, žena koja zna zašto je ubijena njena kćer Angela, ali tajne kriju i neke od sestara samostana sv. Ruže...

I dok je početak Angelologije sasvim solidan, stvari vrlo uskoro počinju pucati po šavovima. Najveća bi zamjerka išla na naivnost priče i određenu površnost u manipuliranju s povijesnim činjenicama i legendama. Naime, u ovoj knjizi, osim možda uvodne priče o svetoj Ruži iz Viterba, nećete pročitati ništa već dosad niste znali ili čuli. Biblijska priča o palim anđelima i njihovoj nefilskoj djeci je sama po sebi prilično poznata, pa je stoga Trussoni dodala i svoje elemente priči: arhanđeli su za kaznu u nepoznatoj i strašnoj jami zatočili pale anđele čijoj se muci smilovao arhanđeo Gabriel i bacio im svoju liru. Lira, koja je svojom milozvučnom glazbom trebala utješiti pale Stražare, ujedno je i sredstvo kojim bi se mogao preustrojiti svemir, pa čak i razoriti Zemlja. Sad se postavlja pitanje zašto bi Gabriel uradio tako nešto glupo kao što je bacanje takve lire glavnim uzročnicima svega zla na svijetu - i da, odgovor je i dalje: iz sažaljenja. Po mome mišljenju, ovo je najveći i glavni previd u Angelologiji koji, nakon što ga shvatite, upropasti i ostatak čitanja jer sve ionako počiva na nepojmljivoj gluposti. 

Druga je zamjerka korištenje velikih riječi koje nemaju nikakva pokrića u radnji knjige: briljantni, vrhunski i turbointeligentni angelolozi su npr. mapirali sve jame na Balkanu u potrazi za lirom (na angelološkoj akademiji čak i postoji ni manje ni više nego čitav predmet geologije spilja i bezdana), ali nitko se nije sjetio pitati lokalni živalj da li im je poznata jama Đavolje grotlo za koju je, kako se ispostavilo, znala baka jedne od glavnih junakinja i to iz narodnih predaja koje se prenose već generacijama. Banalnosti se nastavljaju: predmeti koje traže angelolozi su skriveni na tako očitim mjestima, a zagonetke koje je osmislila Trussoni riješili bi i klinci iz nižih razreda osnovne škole. Što je najgore od svega, akcijske scene su toliko tromo i loše opisane da nakon nekog vremena slobodno možete i preskočiti takve pasuse. Jedino obratite pozornost na zadnje rečenice jer obično u njima netko klone mrtav - ako je ikome uopće stalo do toga što će se dogoditi s likovima. 

No ipak, uvjerljivo najveća rupa u radnji/priči/što god je odnos angelologa i Nefila: naime, iako prastari i samim time valjda i upućeni u vlastitu prošlost i stvari koje su im od zanimanja, te fizički nadmoćni i inteligentni Nefili ostavljaju angelologe na miru jer oni, eto, arhiviraju spise, skupljaju znanje i jednostavno: they know things. Naravno, i Nefili 'znaju stvari'. Oni zapravo znaju sve: znaju gdje je angelološka središnjica u New Yorku, znaju tko su najutjecajniji angelolozi, gdje su i na čemu rade, jedino ne znaju kako da sami pronađu nebesku liru, jer zato su, izgleda, ipak preglupi. U svjetlu svega toga, nisam 'dožvjela' ni kraj romana   koji je i najava drugog dijela, Angelopolisa, iako je sam kraj izbjegao klišej, a to mi se uvijek sviđa. Dobru riječ moram založiti i za sestru Evangeline koja kao glavna protagnostica barem nije bila iritirajuća, već dapače, može biti jedini razlog zbog kojeg bih pročitala i Angelopolis


Broj komentara: 7:

  1. auč :)
    vjeruj
    kraj je definitivno naaaaajgluplji dio romana,
    i točno tako kako si opisala, krenem čitam o interesantan početak, čine se kao zanimljivi likovi, a svaka stranica sve gora i gora, i ono ne znam jesam ja luda ili šta je...ali već oko 50 strane prilično sam uvjerena da kužim sav taj tzv. "zaplet" i kraj, kad ono fakat...ali uopće nisam skužila ni da postoji drugi dio.
    a da stvar bude bolja čita to moja frendica na plaži i ja joj govorim: jel osjećaš da iz minute u minutu postaješ sve gluplja i gluplja od te knjige, a ona veli ne, meni je baš super.
    e ali mene fakat zanima šta je sad natrkeljano u drugom dijelu.
    fakat sam mazohist.
    a.

    OdgovoriIzbriši
  2. LOL. Pa kraj prvog dijela jest nekako nedorečen. Moramo saznati što će se dogoditi s Evangeline valjda...

    OdgovoriIzbriši
  3. ok, definitivno si me otjerala od ove knjige :) bjezat cu od nje ako je sretnem hehehe, hvala na upozorenju :D

    OdgovoriIzbriši
  4. Ovu knjigu sam pročitala prije dvije godine :( OMG... kako je ta knjiga uvredljiva za ljudsku inteligenciju... nisam je pročitala do kraja.. ispočetka se nisam dala i rekla sam si ok, neki imaju problema da radnju dovedu do zapleta, ali ova knjiga ima kroz svih 400 stranica problema... sve mi je to prozirno, gnjecavo, neuvjerljivo, onak amaterski loše...ostalo mi je nekih 20-ak stranica, jednostavno više nisam mogla... ne znam da li se radi o zasićenosti s anđeoskom tematikom ili čime, ali u svakom slučaju loše, mnogo loše... knjigu sam kupila uglavnom zbog toga što se reklamirala po svim novinama, kao knjiga je uh, super ah, obavezno štivo i truć truć, a ono pljuc... samo dobar PR kao i za 50 nijansi... stoji mi na polici i svaki put kad je vidim pitam se šta mi bi??

    pozdrav ;)

    Marija

    OdgovoriIzbriši
  5. ma vi ste smotane, baš je dobra knjiga, ajte vi napišite bolju

    OdgovoriIzbriši
  6. Evo upravo sam je pročitala,i takoooooooooo sam razočarana.Totalno mi je bilo zanimljivo u početku,unijela sam se u priču i onda počinju propusti,jednostavno kako sam išla pri kraju knjige tako sam uočavala kao da je neke scene i događaje stavila samo da se primakne kraju da nešto napiše i da završi knjigu.A tek kada sam pročitala kraj knjige,čak sam listala dalje jer sam pomislila pa nije valjda da sam čitala 470 strana za ovakav kraj kojeg bdw uopće nisam doživjela :( I sada vidim da će biti nastavak,morat ću si dobro porazmisliti želim li trošiti moje vrijeme čitajući ga.

    Danijela

    OdgovoriIzbriši
  7. o ukusu se ne raspravlja, ali sto je tu je..ja citam knjigu i iskreno nije mi nesto ali vjerujem da ima i onih koji su ocarani..pa nek uzivaju..a sto se spisateljice tice ma briga nju ona zaraduje novce jer knjiga je imala dobar PR tako da zaraduje i na nama koji mislimo da je losa i onima koji misle da je super :)

    OdgovoriIzbriši