subota, 14. siječnja 2012.

David Benioff: Grad lopova


Brzo i grubo: nevjerojatna priča o opsadi Petrograda i potrazi za tucetom jaja.

Grad lopova je bez sumnje jedna od najhvaljenijih knjiga koje je znanje izdalo prošle godine i te pohvale itekako drže vodu. Sama je priča nalik na mnoge već ispričane, a donekle podsjeća i na američke komedije u kojima se junaci iznenada nađu u suludoj situaciji ili još luđoj potrazi za predmetom ili ljudima koje je nemoguće naći. Šprancu je preuzeo i David Benioff, afirmirani holividski scenarist koji je npr. pisao scenarij za Troju, no ono što je neobično u ovoj knjizi je uvod koji nas upoznaje s autorovim djedom koji je navodno zaista proživio priču iz romana. On je Lev Beniov, ruski Židov koji se sa sedamnaest godina zatječe u Petrogradu pod dugotrajnom njemačkom opsadom. Njegova sestra i majka napustile su grad kojim sada vlada užasna glad i opća depresija. Lev je pak s prijateljima ostao 'služiti domovini' na krovu stambene zgrade u kojoj žive, zaduženi za alarmiranje prigodom zračnih napada. Njegove prave nevolje ipak tek počinju kad s neba u blizinu padne njemački padobranac, a Lev i prijatelji praktički opljačkaju njegov leš. Taj će ga potez koštati noći provedene u zatvoru, ali i prilike da upozna Nikolaja, dezertera holivudskog izgleda i razoružavajućeg šarma. Nikolaj tj. Kolja tek je nešto stariji od Leva, ali mnogo više snalažljiv, okretan i hrabar. Zapravo, Kolja je lik bez mane kojeg zavolite nakon prve rečenice, jer ni njegove mane zapravo nisu nedostaci već samo upotpunjuju njegov nestašni, dječački karakter. Dvojcu se ipak smiješi sloboda, a nudi je opasni pukovnik Grečko, NKVD-ovac koji uskoro udaje kćer. A gdje ima udaje i svadbe, treba biti i svadbenih torti, a za tortu trebaju svježa jaja. Ali kako pronaći jaja u gradu u kojem su ljudi počeli jesti ljude?

U principu Benioff je ozbiljnu, povijesnu priču pretvorio u lako čitljiv, pustolovan roman i to na način na koji ne može baš svatko. Postoji određena opasnost od pretjeranog cirkusiranja i karikiranja situacija koju je Benioff izbjegao, a koja bi neminovno obezvrijedila patnju ljudi koji su proživjeli užase Drugog svjetskog rata. S tim rečenim, ostaje ipak puno toga komičnog i prpošnog što će vam začiniti čitanje ove priče. I napetosti i opasnosti su također tu: nacistički časnici koji drže u šaci nekolicinu djevojaka za svoju zabavu, ruski partizani nalik bijesnim psima s kojima na scenu ulazi i Vika, djevojka s izuzetnom vještinom gađanja iz puške, te uspjeh same misije za Grečka i njegovu lijepu kćer. Uz sve to pratimo i Levovu transformaciju kao i produbljivanje prijateljstva s Koljom iako je na početku prilično očito kako njih dvojica nemaju puno toga zajedničkog. A kad smo kod Kolje ne mogu a da se ne sjetim genijalnih citata iz romana Dvorišna džukela. Oni koji su već pročitali Grad lopova (a mislim da vas ima prilično) vjerojatno će se složiti sa mnom u žaljenju što ga ne mogu danas pročitati. A oni koji ne znaju zašto ne, nek prionu na Benioffa dok je vani još relativno hladno jer ovo je još jedan pravi winter read mada za dobru knjigu nikad nije kasno.

Broj komentara: 7:

  1. Slažem se s tobom. Vrlo rado bih pročitala Dvorišnu đukelu! Kolja mi je jedan od najdražih likova koje sam imala prilike upoznati.

    OdgovoriIzbriši
  2. Da, Nikolaj je jedan od onih likova u koje se čitateljice vjerojatno zaljubljuju :D

    OdgovoriIzbriši
  3. Ja ovu knjigu naprosto moram da pročitam. Suđeno mi je, zadnjih dana gdje god da okrenem, negdje se spominje. I tvoj post me jos vise zainteresirao

    OdgovoriIzbriši
  4. Da, vidim da je i Biberlee pisala o njoj. Suđena ti je :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Jao, pa baš je i meni pala na pamet "Dvorišna džukela"! Već sam naslov obećava :D

    A što se tiče "Grada lopova", moram reći da mi se svidio. Isprve sam bila malo skeptična prema temi (kud god se okrenem, samo 2. svjetski rat), ali me osvojila napeta radnja i dinamika odnosa između dvojice glavnih junaka. Kolja je simpatičan, ali mi je Lev ipak napetiji. Dovoljno je reći kako igra šah kao profi ;)

    OdgovoriIzbriši
  6. Kjiga je genijalna, prvo sam mislila da će biti dosadna no iznenadila me zapletima. Lev mi je definitivno najdraži lik ,fasinira me kako se on nosi sa uobičajenim i neuobičajenim situacijama

    OdgovoriIzbriši
  7. Knjiga je odlična, na tako čitljiv i zabavan način piše o strahotama opsade Petrograda...u Kolju sam se zaljubila za sva vremena <3 on predstavlja jedino sunce u toj teškoj ruskoj zimi, ustvari toliko je nestvarno predivan da sam vrlo brzo počela očekivati loš kraj po njega

    OdgovoriIzbriši